Cheile Țăsnei – paradisul de stâncă și apă din Munții Mehedinți

În mini-vacanța de 1 Mai din 2015 am zis să facem câteva trasee pe lângă Băile Herculane. Știam că sunt foarte multe de făcut și foarte spectaculoase. Putem confirma că la câte trasee sunt aici, n-ai cum să te plictisești vreo două săptămâni. Noi am avut la dispoziție doar 3 zile din păcate, dar le-am stors cât am putut de eficient 😀 Ultima zi am început-o cu un traseu prin Cheile Țăsnei apoi am continuat-o cu un alt traseu spectaculos spre Cascada Vânturătoarea despre care am scris deja 🙂

punctul de intrare în traseu, spre dreapta, în față se poate vedea Motel Dumbrava
intrarea în traseu

Informații utile pe scurt:

Data: 3 Mai 2015
Durata: 1 oră și 40 min (dus), 3 ore (dus-întors)
Diferența de nivel: + 400 m
Marcaj:
Distanță: 2.8 km (dus)

Traseul începe de pe DN 67D din imediata apropiere a Motelului Dumbrava. De altfel în cele două imagini de mai sus puteți vedea punctul de intrare pe traseu. Primele 5 minute sunt lejere, însă situația se schimbă imediat ce treceți peste Țășna. Din acest punct traseul o ia direct la deal prin pădure. Destul de necruțătoarea urcarea, însă ne-a încurcat puțin și faptul că plouase abundent în Herculane cu o zi înainte și era destul de alunecos. De menționat e că nu aveai nicio problemă cu bocanci în picioare 🙂

traseul prin pădure, cu trecere peste Țăsna
traseul prin pădure, cu trecere peste Țășna
urcat pieptiș prin pădure

Cam așa sunt toate traseele din Parcul Național Domogled – Valea Cernei, te așteaptă cu urcuș susținut din prima. Am mers cam 30 de minute prin pădure urcând, urcând și urcând. Imagini grăitoare sus și jos 🙂 Noroc că e relativ scurtă această parte și după jumătate de oră peisajul se schimbă total.

De menționat că în această porțiune de urcat pieptiș prin pădure recomandăm bețe de trekking pentru că iau o parte importantă a presiunii de pe picioare și o transferă și brațelor. Astfel efortul fiind distribuit urcarea este mult mai ușoară 🙂

Spuneam că după ce se termină urcușul peisajul se schimbă total: din copaci deși cu coroana bogată, pământ și rădăcini de copaci la picioarele noastre trecem la stâncă și pini. Nu orice pini, ci celebrul Pin Negru de Banat. Este singurul loc din România unde îl puteți vedea, aici în zona Băile Herculane. Ajungem pe o potecă săpată în stâncă unde am aflat că a fost granița Imperiului Austro-Ungar și era folosit ca drum de patrulare al grănicerilor.

Peisajul este spectaculos, ce să mai. Odată ieșit din pădure te copleșesc pereții înalți de calcar care străjuiesc Cheile Țăsnei, în care tocmai am intrat. Există și un punct de belvedere unde există și o cruce din lemn. De aici puteți vedea o parte din Cheile Țăsnei de la înălțime și puteți vedea și Munții Cernei, aflați pe celălalt mal al Cernei, undeva mai jos în vale.

ieșirea din pădure, panoramă spre Munții Cernei
poteca săpată în stâncă
punct de belvedere, la cruce
Cheile Țăsnei
hăul de sub poteca săpată în stâncă

Continuăm pe poteca săpată în stâncă, care nu este foarte lată trebuie spus. Unul dintre prietenii noștri s-a oprit în zona crucii din imaginile de mai sus pentru că are frică de înălțimi. Ce-i drept e ditamai hăul în dreapta noastră pe măsură ce înaintam pe poteca destul de îngustă săpată în stâncă. Totuși cu puțină grijă și fără să te uiți prea mult în dreapta spre prăpastie vei trece ușor de această porțiune.

De altfel, poteca coboră în serpentine până ajungem chiar pe malul râului Țășna. Așadar partea mai delicată la înălțime durează maximum 10 minute. De aici e plimbărică, ceea ce e foarte bine fiindcă ai tot timpul să admiri peisajele mereu schimbătoare: de la pereți înalți de calcar verticali de zeci de metri înălțime, la poienile micuțe din chei, la cascade, la ropotul Țăsnei grăbită la vale, la nenumăratele treceri peste Țășna. E super spectaculos și foarte frumos. Chiar mă gândeam în timpul urcării prin pădure că ar fi bine să merite urcușul abrupt, că altfel ne supărăm :))

Cheile Țăsnei
cascadă de pe firul Țăsnei
poieni inundate din Cheile Țăsnei

Că tot am pomenit nenumăratele treceri peste Țășna, la un moment dat mi-am propus să le număr. Am ajuns cred că pe la 10 și apoi am renunțat :)) Oricum sunt multe: unele amenajate cu podețe din scânduri de lemn, cum e cazul în imaginea de mai jos, iar în alte locuri îți croiești singur drumul pe bolovanii din apă. Oricum, nu e adâncă și dacă cumva calci prin apă nu e nicio problemă. Niciodată nu strică o răcorire într-o zi caldă! 🙂

nenumăratele treceri peste Țășna
urcăm ușor, ușor
stâncă, multă stâncă
stâncă 🙂

Poteca urcă încet, încet deasupra cursului Țăsnei. Nici nu am prea sesizat că urcă să vă spun drept fiindcă eram ocupați să admirăm peisajul incredibil de spectaculos. Cel mai tare ne-au impresionat impunătorii Pini Negri de Banat care te mai și miri pe unde și-au găsit loc să crească. Pe cei mai abrupți versanți, prin cele mai stâncoase și de neatins locuri. E incredibil să vezi cum natura știe să profite de fiecare locșor pentru a prospera.

Așa, cu gură căscată mai tot timpul, înaintăm până într-un loc de care știam: Moara Dracilor. Aici se cam termină cheile și acesta a fost obiectivul nostru în acea zi. Poteca însă continuă până în Poiana Țăsnei și chiar mai departe pe creasta Munților Mehedinți. Noi însă nu am mai avut timp să mergem mai departe fiindcă, după cum v-am spus deja, mai aveam de făcut un traseu până la Cascada Vânturătoarea și apoi să mai și ajungem la Timișoara.

spre Moara Dracilor
Moara Dracilor

De pe poteca principală se vede deja Moara Dracilor, care este amplasată foarte frumos la vărsarea unei cascade spectaculoase. Din păcate moara este abandonată, însă merită să cobori până acolo (maximum 2 minute de la poteca principală) mai ales pentru a vedea și a te răcori puțin la acea cascadă. Imagini cu cascada mai jos.

Cu siguranță traseul prin Cheile Țăsnei merită făcut. E foarte spectaculos și deloc dificil. Dacă aveți mai mult timp la dispoziție puteți să urcați până in creastă și aveți de ales: dacă o luați spre Nord-Est puteți ajunge pe Vârful lui Stan (1446 m), cel mai înalt din Munții Mehedinți, sau dacă o luați spre Sud puteți vedea celebrele Crovuri cocoțate pe culmea Munților Mehedinți. Toate acestea sunt restanțele noastre, dar pe care sigur le vom vizita cât de curând 😀

Harta:

2 Replies to “Cheile Țăsnei – paradisul de stâncă și apă din Munții Mehedinți”

1. Cheile Țăsnei, nu Țășnei.