Hotelul de Gheață de la Bâlea Lac

În iarna lui 2014, între Crăciun și Revelion ne-a luat dorul de ducă. Tot ne gândeam unde să mergem. Se anunța zăpadă cam prin toată țara așa că o variantă era să mergem să schiem. După ceva timp de gândire ne-am hotărât să mergem totuși într-o scurtă vacanță de 3 zile în zona Sibiului.

Prima zi a fost dedicată Mediașului și Biertanului. Despre biserica fortificată de la Biertan am scris deja un articol. A doua zi a fost dedicată în exclusivitate Sibiului fiindcă în acea zi se anunța ninsoare destul de serioasă și nu am vrut să riscăm să rămânem împotmoliți cu mașina pe undeva. Despre această zi urmează să vă povestim într-un viitor articol. A treia zi am zis să mergem și noi la Hotelul de Gheață de la Bâlea Lac, pe Transfăgărășan. Așa că în cele ce urmează vom vorbi doar despre a treia zi a mini-vacanței noastre.

Dead end – de aici Transfăgărășanul e închis cu un zid de zăpadă de peste 2 metri
Priveliște de la Bâlea Cascadă

Planul era ceva de genul: urcăm pe Transfăgărășan până la Bâlea Cascadă, luăm telecabina până la Bâlea Lac, ne plimbăm pe acolo, vizităm hotelul de gheață, admirăm peisajul de iarnă și hop, înapoi în mașină până acasă la Arad. După cum puteți bănui, proverbul “socoteala de acasă nu se potrivește cu cea din târg”, aproape că s-a adeverit.

Totul a început promițător pentru că nu a mai nins nici în noaptea dinainte, nici în ziua aceea. Să urci pe Transfăgărășan pe ninsoare nu e tocmai ideal. Drumul era curățat decent. Am mers încet, dar sigur și am ajuns la Bâlea Cascadă unde, spre surprinderea noastră, erau destul de multe mașini și turiști. Am uitat să menționez că în această mini-vacanță am luat-o cu noi și pe cățelușa noastră labrador, Hany, fiindcă e terifiată de petarde și nu am putut-o lăsa singură acasă  să facă cu hertz-ul 🙂 Când am ajuns la telecabină ni s-a spus că nu putem urca fiindcă sus la Bâlea erau -17 grade Celsius și e puțin cam nesigur. Puteam urca doar dacă aveam cazare sus la cabane, ceea ce noi nu aveam…

Totuși am zis să așteptăm că dacă, dacă cumva oamenii de la telecabină au un “change of heart”. Am stat vreo 40 de minute la un ceai cald (și jos la Bâlea Cascadă erau vreo -12 grade Celsius) și apoi am mers să mai întrebăm o dată dacă putem urca, de data asta pe altcineva, și a zis că da. Deci am avut noroc. Partea proastă e că pe ușa de acces spre zona de îmbarcare era un semn mare care indica faptul că e interzis accesul cu animale…great…Totuși eu sunasem înainte să mă asigur că pot urca și cu Hany și au zis că dacă nu e agresivă pot. Totuși văzând semnul aveam ceva emoții. A venit nenea care trebuia să ne dea drumul în zona de îmbarcare. N-a zis nimic când a văzut-o pe Hany. În schimb Hany avea alte idei…adică a început să îl mârâie. Eu încercam să o calmez. Încercam să îi explic că acuma nu e momentul și nici omul potrivit la care să mârâie având în vedere că el ne lasă în telecabină :)) Încearcă tu să convingi câinele când el simte ceva… Anyway, eu tot o băgam pe Hany pe după mine, o țineam strâns să nu cumva și sară la el…nu știu ce a apucat-o. În mod normal e agresivă doar cu oamenii bețivi sau ciudați (în viziunea lui Hany). În rest e un labrador sociabil. Până la urmă cu mari emoții am reușit cumva să urcăm în telecabina și am urcat vreo 20 și ceva de minute care păreau o eternitate din cauza frigului pătrunzător.

*Notă: E de menționat că Transfăgărășanul este în mod normal închis din toamnă până în vară însă porțiunea din jud. Sibiu până la Bâlea Cascadă este permanent deschisă fiind singura modalitate de aprovizionare a Cabanei Bâlea și a celorlalte cabane de la Bâlea Lac.

Telcabina spre Bâlea Lac

Sus la Bâlea Lac, ger și multăăă zăpadă

Utilajul de făcut cărare prin zăpadă înaltă de câțiva metri

Ajunși sus, ne-a întâmpinat un peisaj de iarnă adevărată, cu gerul inclus bineînțeles. Noi eram îmbrăcați foarte bine însă porțiunile care inevitabil au rămas descoperite au avut ceva de suferit. Erau oameni de la cabane care făceau poteci cu utilaje de deszăpezire că altfel te afundai în zăpadă care Dumnezeu știe câți metri avea. Martoră fotografia de mai sus.

Lacul Bâlea nu se mai recunoștea. Am mers pe el pe zăpadă. Totul era alb, singurul contrast fiind oferit de cabanele de aici. Transfăgărășanul nu se deosebea de peisaj. Doar stâlpii de electricitate care însoțesc șoseaua se puteau distinge în marea de alb după cum puteți vedea în fotografia de mai jos.

Cabana Bâlea (stânga) și Hotelul de Gheață (dreapta)
Transfăgărășanul înzăpezit

Hotelul de Gheață – chiar e de gheață 🙂

Hotelul de Gheață
Hotelul de Gheață – salonul

Am fost foarte curioși să vedem și noi măcar o dată acest hotel construit de administratorii Cabanei Bâlea. Acesta e amplasat imediat cum ieși de la stația de sosire a telecabinei. Mai întâi vezi blocuri mari de gheță care compun peretele construcției. Aceste blocuri se îmbină între ele foarte simplu, doar punând apă între ele care ulterior îngheață și formează un adeziv foarte puternic.

Gheața se aduce din Lacul Bâlea care se află la aprox. 50 de metri de hotel. Construcția durează cam 20 de zile și la ea lucrează zeci de oameni. E destul de mult de muncă mai ales că totul se desfășoară la peste 2000 de metri altitudine pe frig și zăpadă.

pultul barului
camera Scorpion
camera Săgetător

Hotelul de Gheață a fost construit pentru prima dată în iarna 2005/2006 și a avut un succes foarte mare atât în rândul vizitatorilor cât și în rândul celor care au vrut să se cazeze aici. În fiecare an hotelul are o altă formă, un alt design exterior și interior și o nouă tematică. În iarna 2014/2015 tematica este reprezentată de zodii. Astfel, când am fost noi, erau 12 camere fiecare reprezentând câte o zodie. Înăuntrul fiecărei camere erau sculpturi reprezentând zodia respectivă, un pat matrimonial din gheață și un scaun.

Cele 12 camere sunt așezate deoparte și de alta a unui salon lung de câțiva zeci de metri, 6 pe o parte 6 pe alta, în capătul salonului găsindu-se barul. Tot de o parte și de alta a salonului sunt mese și scaune din gheață unde poți sta să servești băuturi “răcoritoare” 🙂 Scaunele nu pot fi repoziționate :)))

Mesele de gheață
Sculptură la intrare în camere
camera Leu

Temperatura este de aprox. un grad Celsius, deci e mai cald ca afară. Pe orice suprafață te așezi ai piele și blană de animal ca să nu îți înghețe posteriorul. Paturile în care dorm cei cazați aici sunt bine protejate de frig și în principiu poți supraviețui cu brio unei nopți dormite într-un pat de gheață. Mâncarea se servește la Cabana Bâlea, ca de altfel orice presupune preparate calde, că na, să nu cumva se topească hotelul peste turiști 🙂

O cameră costa în această iarnă 440 lei pe noapte și chiar dacă e destul de scump este totuși o experiență faină, pe care o poți face măcar o dată în viață. Pentru mai multe detalii despre hotelul de gheață puteți accesa site-ul lor. Aici puteți face și rezervări. Doar pentru a vizita hotelul costă 10 lei/pers, iar telecabina dus-întors costă 50 lei/pers.

Mai jos puteți să mai vedeți câteva fotografii din acest hotel unic în Europa de Est:

ciudat că au nevoie de frigidere pentru bere…
pultul barului
masă de gheață
soldații din gheață păzesc intrarea în salonul hotelului
anticamera salonului prevăzută cu loc de odihnă și un șemineu de gheață 🙂
arcadele de tip igloo ale pereților hotelului